De nieuwe R 1300 GS

De nieuwe BMW R 1300 GS: “Next level of GS” met een nieuwe boxermotor en een nieuw chassis met aanzienlijk lager gewicht en rondom verhoogde GS-competentie.

Meer dan vier decennia geleden richtte BMW Motorrad het nieuwe reis-enduro-segment op met de R 80 G/S. Sindsdien is de BMW GS met boxermotor de onbetwiste leider op competitief gebied. Om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst ook zo blijft, heeft BMW Motorrad voor de nieuwe R 1300 GS een vrijwel geheel nieuw ontwerp gebruikt, waardoor maar liefst 12 kg gewicht is bespaard ten opzichte van het vorige model.

De kern is wederom de legendarische tweecilinder boxermotor. Het nieuwe ontwerp is compacter dan ooit tevoren dankzij een versnellingsbak onder de motor en een nieuwe opstelling van de nokkenasaandrijving. Vanaf precies 1.300 cm³ genereert hij 107 kW (145 pk) bij 7.750 tpm en ontwikkelt hij een maximumkoppel van 149 Nm bij 6.500 tpm. Dit maakt hem veruit de krachtigste BMW Boxermotor die tot nu toe in serie is geproduceerd

In het midden van het nieuwe chassis bevindt zich het plaatstalen hoofdframe van staal, dat niet alleen de inbouwruimte aanzienlijk optimaliseert, maar ook hogere stijfheidswaarden biedt dan het vorige model. Het achterframe is nu vervangen door een constructie van gegoten aluminium, ter vervanging van de eerdere stalen buizenconstructie. De nieuwe EVO-Telelever voorwielgeleiding met flex-element en de herziene EVO-Paralever achterwielgeleiding zorgen bovendien voor nog meer stuurprecisie en rijstabiliteit.

 

Nieuw elektronisch chassis Dynamic Suspension Adjustment (DSA) met dynamische aanpassing van demping en veerconstante, evenals belastingscompensatie als optionele uitrusting af fabriek.

De vorige elektronische ophanging Dynamic ESA Next Generation bood met dynamische aanpassing van de demping en een verstelbare veerbasis aan de achterzijde al een hoog niveau aan rijveiligheid en rijplezier op een breed scala aan terreinen. Het nieuwe elektronische chassis Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat nu nog een stap verder en combineert de dynamische aanpassing van de demping voor en achter met een overeenkomstige aanpassing van de veerconstante (“veerstijfheid”), ook afhankelijk van de geselecteerde rijmodus zoals de rijomstandigheden en rijmanoeuvres. De automatische aanpassing van de veerbasis zorgt voor belastingcompensatie. Dit resulteerde opnieuw in een opwindende toename van de rijervaring op alle ondergronden. Solo, met z'n tweeën of met grote bagage – DSA biedt nog meer rijveiligheid, prestaties en comfort.

Adaptieve voertuighoogteregeling en sportonderstel als optionele uitrusting af fabriek.

Alleen in combinatie met DSA zijn als optie af fabriek twee extra opties verkrijgbaar voor het chassis van de nieuwe R 1300 GS: de nieuwe adaptieve voertuighoogteregeling en het sportonderstel. Dankzij de adaptieve voertuighoogteregeling biedt de nieuwe R 1300 GS een volledig automatische aanpassing van de voertuighoogte afhankelijk van de bedrijfsstatus, waardoor het grootst mogelijke comfort wordt gecombineerd zonder dat dit ten koste gaat van de rijdynamiek en de vrijheid van hellingshoeken. Met 20 mm meer veerweg voor en achter en een optioneel sportief, stevig sportonderstel dat speciaal voor de GS is ontwikkeld, komen offroad-rijders hier aan hun trekken.

Vier rijmodi nu standaard. ‘Enduro’-rijmodus voor een verbeterde offroad-rijervaring.

Om zich aan te passen aan de individuele wensen van de bestuurder, biedt de nieuwe R 1300 GS nu standaard vier rijmodi in plaats van de vorige drie. Met de twee rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’ kunnen de rijeigenschappen worden aangepast aan de meeste wegomstandigheden. Met de rijmodus ‘Eco’ is het bovendien mogelijk om met één tank brandstof de maximale actieradius te behalen. De extra rijmodus ‘Enduro’ maakt een verbeterde rijervaring buiten asfaltwegen mogelijk met een gerichte instelling voor offroad-gebruik.

Standaard matrix-LED-koplampen met innovatief design, ultramoderne LED-verlichtingsunits rondom met in de handguard geïntegreerde richtingaanwijzers en Headlight Pro als optie af fabriek.

BMW Motorrad wordt beschouwd als de pionier als het gaat om de veiligheid bij het motorrijden en de bijbehorende innovaties. Zo biedt de nieuwe R 1300 GS standaard een nieuwe, zeer kleine full-LED-koplamp met een nieuw, onmiskenbaar lichtpictogram. Dit verlicht de weg met een ongeëvenaard helder, helder licht en zorgt bovendien voor een nog betere zichtbaarheid in het verkeer. De verlichtingseenheid bestaat uit twee LED-units voor dimlicht en grootlicht en uit verdere LED-units voor de dagrijverlichting en positieverlichting. State-of-the-art LED-verlichtingseenheden met nieuw ontworpen LED-knipperlichten – geïntegreerd in de handguard aan de voorzijde en functioneel geïntegreerd aan de achterzijde – ronden het verlichtingsconcept van de nieuwe R 1300 GS af. Met de optionele optie ‘Headlight Pro’ schijnt het licht van de standaard Matrix LED-koplamp afhankelijk van de hellingshoek in de bocht. Op deze manier worden hoeken bijna volledig verlicht omdat het licht zich bevindt waar de motorfiets rijdt.

Rijassistent met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW) voor veilig en comfortabel motorrijden.

De nieuwe BMW R 1300 GS wordt geleverd met de nieuwe rijassistentieoptie Riding Assistant. Het bestaat uit de componenten Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW). Met Active Cruise Control (ACC) met geïntegreerde afstandsregeling kan de gewenste rijsnelheid en de afstand tot het voorligger worden ingesteld. De waarschuwing voor een voorwaartse botsing (Front Collision Warning FCW) met reminterventie is bedoeld om botsingen te voorkomen en de ernst van ongevallen te helpen verminderen. De Lane Change Warning bewaakt de rijstroken links en rechts en kan u helpen veilig van rijstrook te wisselen en in de achteruitkijkspiegel te kijken.

De nieuwe R 1300 GS: maximale rij- en offroad-competentie in een aantrekkelijke basisvariant, evenals de varianten Triple Black, GS Trophy en Option 719 Tramuntana.

De nieuwe R 1300 GS wordt geleverd met een compleet nieuw ontwerp, dat is gebaseerd op de traditionele GS-flyline, maar tegelijkertijd de extreme compactheid en aanzienlijke gewichtsbesparing weerspiegelt.

De Flyline, met zijn veel vlakkere tankhelling op de nieuwe aluminium tank dan op de voorgaande modellen, is grotendeels verantwoordelijk voor het zeer dynamische uiterlijk van de nieuwe R 1300 GS, dat lichtheid en toegankelijkheid uitstraalt. Ook hier was het mogelijk om een ​​zeer sportief en dynamisch accent te plaatsen met de textuur die door de middenafdekking van de tank loopt.

De basisversie van de nieuwe BMW R 1300 GS belichaamt perfect wat het ontwikkelingsteam van BMW Motorrad de nieuwe editie van de GS-legende gaf: compacte opstelling van de componenten, hoge functionaliteit van de uitrusting en dit alles gericht op de essentie.

In Light White uni ziet de nieuwe R 1300 GS er in combinatie met zijn scherpe lijnen en zeer strakke uiterlijk goed getraind uit en belichaamt hij het Boxer GS-thema op een originele manier.

TripleBlack is de al jaren populaire Boxer GS-modelvariant. De nieuwe BMW R 1300 GS in deze kleur heeft een mannelijke uitstraling gecombineerd met exclusieve oppervlakken.

De basiskleur Racing Blue metallic is het programma voor de GS Trophy-modelvariant. Met de rood-witte banden en belettering in combinatie met het matwit metallic gecoate achterframe staat de GS Trophy voor de hoogste prestaties en sportief offroad-gebruik.

Met de Option 719 Tramuntana-modelvariant laat de nieuwe R 1300 GS zich van zijn exclusieve en technisch elegante kant zien. Hij combineert kruisspaakvelgen in goud met een hoogwaardige lakafwerking in Aurelius Green metallic en hoogwaardige gefreesde aluminium onderdelen.

Hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1300 GS:

- Volledig opnieuw ontworpen boxermotor met onderaan gemonteerde versnellingsbak en BMW ShiftCam-technologie om de kleptiming en kleplichthoogte aan de inlaatzijde te variëren.

- Meest krachtige BMW boxermotor aller tijden. Krachtige acceleratie over het gehele snelheidsbereik, voorbeeldige verbruiks- en emissiewaarden en een soepele en soepele werking.

- Vermogen en koppel: 107 kW (145 pk) bij 7.750 tpm en 149 Nm bij 6.500 tpm. Klopsensoren voor geoptimaliseerde reisgeschiktheid.

- Volledig nieuw ontworpen chassis met hoofdframe van plaatstaal en achterframe van gegoten aluminium.

- Nog meer stuurprecisie en rijstabiliteit dankzij de nieuwe EVO Telelever met flexelement en herziene EVO Paralever achterwielgeleiding.

- Gewichtsreductie van 12 kg ten opzichte van het vorige model. Volledig integraal ABS Pro van BMW Motorrad standaard.

- Standaard vier rijmodi. Motorweerstandskoppelcontrole (MSR), dynamische remassistentie (DBC) en Hill Start Assist (HSC) zijn standaard. Rijmodi Pro met extra rijmodi als optie af fabriek.

- Standaard dynamische tractiecontrole (DTC). Elektronische chassis Dynamic Suspension Adjustment (DSA) met dynamische aanpassing van demping en veerconstante, evenals belastingscompensatie als optionele uitrusting af fabriek.

- Adaptieve voertuighoogteregeling en sportonderstel als optionele uitrusting af fabriek.

- Standaard nieuwe Matrix LED-koplamp. Headlight Pro met adaptieve bochtenverlichting als optie af fabriek.

- Handbescherming standaard met geïntegreerde knipperlichten.

- Lichtgewicht lithium-ionbatterij met Battery Guard (servicefunctie via BMW Motorrad APP) standaard.

- Dynamic Cruise Control (DCC) standaard met remfunctie.

- Rijassistent met Active Cruise Control (ACC), waarschuwing voor frontale botsingen (Front Collision Warning FCW) en Lane Change Warning (SWW) voor veilig en comfortabel motorrijden als optionele uitrusting af fabriek.

- Smartphone-oplaadvak met geïntegreerde USB-aansluiting en extra 12 V-boordspanningsaansluiting standaard.

- Stoelverwarming voor bestuurder en passagier voor meer reis- en toermogelijkheden als optie af fabriek.

- Stuurverhoger tot 30 mm als optie af fabriek.

- Grote keuze aan zithoogtevarianten als optie af fabriek.

- Connectiviteit: Multifunctioneel instrumentenpaneel met een 6,5-inch Standaard TFT-kleurendisplay en talrijke functies.

- RDC, Keyless Ride, verwarmde handgrepen standaard.

- Intelligente noodoproep als optie af fabriek.

- Aantrekkelijke basisvariant evenals de modelvarianten Triple Black, GS Trophy en Option 719 Tramuntana.

- Omvangrijk assortiment speciale uitrustingen en originele BMW Motorrad accessoires.