De nieuwe R 12 nineT en R12

“Met de nieuwe BMW R 12 nineT als klassieke roadster en de R 12 als Met Classic Cruiser zetten we naadloos voort wat in 2013 begon met de R nineT. Vooral dankzij het nieuwe frameconcept werd een nog klassieker en puristischer design bereikt. De lucht-/oliegekoelde boxermotor met nieuwe airbox, die zijn wortels heeft in de legendarische sportboxer, zorgt voor zelfverzekerde voortstuwing HP 2 Sport uit 2007. Met zijn vier radiaal geplaatste kleppen is het een van BMW’s absolute motoriconen.”

Josef Miritsch, hoofd van de Boxer Air Series, BMW Motorrad.

De nieuwe BMW R 12 nineT en R 12: klassieke roadster voor dynamische landwegervaringen en klassieke cruiser voor cool, ontspannen motorplezier. Met de R nineT presenteerde BMW Motorrad in 2013 meer dan alleen een klassieke roadster. In plaats daarvan combineerde het vanaf het allereerste begin klassiek motorfietsontwerp en moderne technologie met hoog vakmanschap en een breed scala aan mogelijkheden voor maatwerk en dus individualisering. Korte tijd later kwam...

De R nineT werd aangevuld met aantrekkelijke afgeleiden en er ontstond een hele modelfamilie voor de BMW Motorrad Heritage World of Experience. Het leidende principe voor de ontwikkeling van de nieuwe BMW R 12 nineT was: ‘The Spirit of nineT’ en het daarmee samenhangende doel om naadloos in de voetsporen te treden van de succesvolle R nineT en zijn archetypische look, tijdloosheid en hoge individualiseringskwaliteiten voort te zetten. Terwijl de nieuwe R 12 nineT zich als klassieke roadster richt op zowel een lifestyle-uitstraling in een stedelijke omgeving als dynamisch rijplezier op bochtige landwegen, heeft de nieuwe BMW R 12 het motto ‘The Spirit of Easy’ – in de geest van een klassieke cruiser voor cool en ontspannen motorplezier.

Grote vrijheidsgraden voor ontwerp, modeldiversiteit en maatwerk. Als klassieke roadster of cruiser combineren de nieuwe BMW R 12 nineT en R 12 het natuurlijke karakter van de boxermotor en de designtaal van traditionele motorfietstijdperken met innovatieve technologie en een modulair concept dat de bestuurder maximale aanpassingsmogelijkheden biedt. Teruggebracht tot de essentie inspireren ze met een sterke emotionele aantrekkingskracht en daarom stonden het puristische, klassieke uiterlijk en de grote aandacht voor detail bovenaan de agenda bij de ontwikkeling van het ontwerp.

Originele boxermotor met nieuw ontworpen airbox en twin-flow einddemper. Al 100 jaar zijn de tweecilinder boxermotor en de krachtoverbrenging via cardanaandrijving synoniem voor BMW-motorfietsen. Dienovereenkomstig plaatsten de nieuwe BMW R 12 nineT en R 12 opnieuw een uitroepteken achter deze aandrijfconfiguratie in het jubileumjaar “100 Years of BMW Motorrad” na de onlangs gepresenteerde nieuwe BMW R 1300 GS. De lucht-/oliegekoelde boxermotor met een cilinderinhoud van 1.170 cm3, al bekend van talloze BMW Motorrad-modellen, produceert 80 kW (109 pk) bij 7.000 tpm in de R 12 nineT en 70 kW (95 pk) in de R 12 6.500 toerental beschikbaar. Als onderdeel van het volledige herontwerp van het chassis wordt ook in de nieuwe R 12-modellen een nieuwe airbox gebruikt. Het is nu volledig geïntegreerd onder de stoel. Het "twin pipe" uitlaatsysteem met twee boven elkaar geplaatste einddempers met een tegenconus voldoet aan de eisen van zowel een klassiek vormgegeven, sportieve roadster als een cruiser.

Nieuw stalen brugframe uit één stuk met opgeschroefd achterframe. De kern van de nieuwe BMW R 12-modellen is het volledig nieuw ontwikkelde Brugframe van stalen buizen. Hij is nu uit één stuk gemaakt, terwijl het frame van de vorige R nineT-serie uit een voor- en een achterhoofdframe bestond. Dienovereenkomstig maakt het nieuwe frame de voorheen noodzakelijke schroeven overbodig, wat gewicht bespaart en zorgt voor een nog netter en dus klassieker uiterlijk van de nieuwe R 12-modellen. Het achterframe, eveneens van stalen buizen, wordt aan het hoofdframe vastgeschroefd.

Nieuwe klassieke ronde instrumenten en standaard USB-C- en 12 V-aansluitingen. Digitaal display als optie af fabriek. De nieuwe R 12 nineT is standaard uitgerust met twee analoge ronde instrumenten voor snelheid en toerental, evenals een USB-C-poort aan de linkerkant en een 12 V-aansluiting voor het boordnet aan de rechterkant van het voertuig. Net als voorheen houden de ronde instrumenten rekening met de wens naar de grootst mogelijke vrijheid bij het personaliseren met communicatie via LIN-bus en een scheiding van de bedienings- en weergave-eenheden. Op de nieuwe R 12 is de standaardinstrumentatie beperkt tot de snelheidsmeter, maar de toerenteller kan achteraf worden ingebouwd als onderdeel van de originele BMW Motorrad-accessoires.

De nieuwe R 12 nineT als roadster en de nieuwe R 12 als cruiser, elk in een klassieke vorm en met optimale ergonomie. Bij de nieuwe BMW R 12 nineT vormen de aluminium tank met geborstelde en duidelijk gelakte zijvlakken, de zitting en de bult een stijgende, dynamische lijn. De brandstoftank, die aan de achterkant 30 mm korter en smaller is, zorgt voor een aanzienlijk verbeterde ergonomie in vergelijking met zijn voorganger. De rijder komt dichter bij het stuur, profiteert van een nog betere kniegrip en zit meer richting het voorwiel op de motor.

De nieuwe BMW R 12 legt de nadruk op de zogenaamde ‘toastertanks’. De stalen tank in klassieke druppelvorm, gemodelleerd naar BMW/5-modellen uit de jaren 70, heeft de typische designtaal van een cruiser en vormt in combinatie met de standaard solozit en de gebogen, laag geplaatste achterwielkap een schuin aflopende lijn. Het grote 19 inch front en de kleine passen harmonieus in elkaar 16 inch achterwiel. Ook de uitgesproken casual zitpositie met een lage zithoogte en een breed stuur komt overeen met het klassieke cruiser-design.

Drie aantrekkelijke kleurcombinaties elk voor stijlvolle verschijningen als Classic Roadster en Classic Cruiser. De nieuwe BMW R 12 nineT en R 12 zijn elk verkrijgbaar in drie aantrekkelijke kleuren:

R 12 nineT:  Basiskleur Blackstorm metallic. Meerprijs kleur San Remo Groen metallic.

Optie 719 “Aluminium” in geborsteld aluminium / effen nachtzwart.

R 12: Basiskleur Blackstorm metallic. Meerprijs kleur aventurijnrood metallic. 

Optie 719 “Thorium” in Avus Silver metallic.

Hoogtepunten van de nieuwe BMW R 12 nineT en R 12:

• Klassiek, puristisch design als roadster en cruiser.

• Originele lucht/oliegekoelde tweecilinder boxermotor.

• Verwerking met veel oog voor detail. • Afgestemd op maatwerk en individualiseerbaarheid.

• R 12 nineT met 80 kW (109 pk) bij 7.000 tpm en 115 Nm bij 6.500 tpm.

• R 12 met 70 kW (95 pk) bij 6.500 tpm en 110 Nm bij 6.000 tpm.

• Uitlaatsysteem links met dubbele demper en conische eindstukken.

• Nieuwe airbox, nu geïntegreerd onder de stoel.

• Eendelig buisframe met opgeschroefd achterframe.

• Upside-down telescopische vork aan de voorzijde en Paralever-swingarm met schuine schokdemper met herziene veerwegafhankelijke demping aan de achterzijde. Op de R 12 nineT is de USD-telescoopvork volledig verstelbaar.

• Radiaal gemonteerde monoblock-remklauwen met 4 zuigers, stalen omvlochten remleidingen en zwevende remschijven van 310 mm.

• Krachtig remsysteem in combinatie met BMW Motorrad ABS Pro voor veilig remmen, zelfs in schuine posities.

• Op maat gemaakt personaliseringsaanbod als onderdeel van de originele BMW Motorrad accessoires in bekende premiumkwaliteit.

• Standaard rijmodi ‘Rain’, ‘Road’ en ‘Dynamic’ in de R 12 nineT, evenals ‘Roll’ en ‘Rock’ in de R 12.

• DTC (Dynamic Traction Control) en motorweerstandskoppelcontrole (MSR) zijn standaard.

• Nieuwe klassieke ronde instrumenten, evenals USB-C en 12 V-aansluiting. Digitaal display als optie af fabriek.

• Krachtige LED-verlichtingseenheden standaard en adaptieve koplampen Headlight Pro als optionele uitrusting af fabriek.

• Standaard sleutelloos rijden.

• Drie aantrekkelijke kleurencombinaties voor stijlvolle verschijningen als Classic Roadster en Classic Cruiser.

• Op maat gemaakt maatwerkaanbod als onderdeel van de speciale uitrusting af fabriek en de originele BMW Motorrad accessoires in bekende premiumkwaliteit.