De BMW GS met zijn originele twin-boxermotor staat al meer dan 40 jaar voor universeel motorrijplezier. Of het nu gaat om toeren of lange afstanden afleggen, dynamisch rijden op de plattelandsweg of om buiten de gebaande paden te reizen - een BMW GS en vooral de nieuwe BMW R 1300 GS is altijd de perfecte metgezel. Zelfs als het gaat om het verkennen van de meest afgelegen uithoeken van onze planeet.
Voor langere tochten en langeafstandsreizen met veel bagage biedt BMW Motorrad nu een geavanceerd en innovatief Vario-bagagesysteem voor de nieuwe R 1300 GS, bestaande uit twee Vario-koffers en een Vario-topkoffer.
Het ontwerp van de Vario-koffers en de Vario-topkoffer is volledig herzien. Geanodiseerde aluminium sierlijsten aan de buitenkant van de koffers en aan de buitenkant en het deksel van de Vario-topkoffer bieden niet alleen een robuuste betrouwbaarheid, maar passen samen met de zwarte kunststof behuizing ook harmonieus in het design van de nieuwe BMW R 1300 GS.
Variokoffer en Vario-topkoffer met geïntegreerde oplaadmogelijkheid en verlichting en integratie in de draadloze centrale vergrendeling voor maximaal comfort. Op het gebied van technologie en functionaliteit zet het nieuwe Vario-bagagesysteem opnieuw de norm. Een ander hoogtepunt is dat het bagagesysteem nu geëlektrificeerd is. Vanaf nu kunnen elektronische apparaten zoals smartphones, tablets of laptops worden opgeladen in de bagageruimte van de linker Vario-koffer. Daar bevindt zich een USB-A-laadpoort die opladen via het boordnetwerk mogelijk maakt met een laadvermogen tot 15 W (5 V / 3 A). Een andere USB-A-poort bevindt zich in de topkoffer. Bovendien maakt de geïntegreerde verlichting in de Vario-koffers en in de topkoffer het laden en lossen 's nachts zeer comfortabel.
Nieuw is ook dat de Vario-koffers en de topkoffer zijn geïntegreerd in het standaard radiografische centrale vergrendelingssysteem van de nieuwe BMW R 1300 GS. Daarnaast bevat het Vario-bagagesysteem ook mechanische sleutels waarmee de koffers kunnen worden geopend en gesloten. Bijvoorbeeld als de keyless sleutel van de motor verloren is gegaan.
Traploze volumeaanpassing om optimaal gebruik te maken van alle opslagruimte. De volumeaanpassing van de Vario-koffers en Vario-topkoffer kan nu traploos worden aangepast met het handwiel (voorheen twee stappen) om de nieuwe BMW R 1300 GS slechts zo breed of zo hoog te maken als nodig is met het oog op de benodigde opbergruimte.
In totaal biedt het nieuwe Vario-bagagesysteem een inhoud van maar liefst 97 liter. Door de Vario-koffers uit te breiden, wordt het volume van de bagageruimte vergroot van ca. 49 l bij maximaal ca. 5,5 l elk. Het opbergvolume van de topkoffer neemt toe van 28 naar maximaal 36 liter.
Verdere bagage kan met behulp van praktische sjorogen op de koffers en topkoffer worden opgeborgen. In het Vario-bagagesysteem kan bijvoorbeeld de BMW Helm 7 (Variokoffer links en Vario-topkoffer) worden opgeborgen en in de Vario-topkoffer past de BMW Helm GS. De maximale belasting per Vario-koffer bedraagt 10 kg per zijde, de maximale belasting van de Vario-topkoffer is vastgesteld op 6 kg. Er kan dus een totale lading van 26 kg geladen worden.
Daarnaast kunt u ook bagage opbergen aan de buitenkant van de Vario-koffers en op de Vario-topkoffer. Aan de zijkant van elke Vario-koffer kan maximaal 1 kg worden bevestigd en aan de Vario-topkoffer nog eens 2 kg. Voor het vastzetten van extra bagage worden spanbanden aanbevolen. Hiervoor zijn op het deksel van de Vario-topkoffer sjorogen aangebracht. Ook aan de zijkanten van de Vario-koffers bevinden zich sjorogen.
Praktische Vario-binnentassen voor Vario-koffers en Vario-topkoffers verkrijgbaar als originele BMW Motorrad accessoires. Als onderdeel van het originele BMW Motorrad accessoireprogramma zijn er extra Vario-binnentassen verkrijgbaar voor het Vario-bagagesysteem van de nieuwe BMW R 1300 GS, zowel voor de Vario-koffers als voor de Vario-topkoffer. De binnenmaten zijn:
- Linker koffer: 21,5 - 28,9 l.
- Rechter koffer: 21,3 - 26,8 l.
- Topkoffer: 24,8 - 33 l.
Voor elke Vario-koffer is er een grote tas en een kleinere extra tas die los boven op de hoofdtas in de koffer kan worden opgeborgen. Het extra vakje kan ook gebruikt worden als kleine handtas, bijvoorbeeld als je naar het café gaat. Het hoofdvak voor de linker Vario-koffer heeft een gevoerd opberg vak voor elektronische apparaten met een kabeluitgang naar de USB-oplaadpoort. De Vario-topkoffer binnentas bestaat uit een groot hoofdvak met een inhoud van maximaal 33 l.
De maximaal toegestane snelheid voor ritten met het Vario-bagagesysteem bedraagt 180 km/u. Het nieuwe Vario-bagagesysteem is niet geschikt voor eerdere modellen zoals de BMW R 1250 GS en andere.