Met de nieuwe Automated Shift Assistant (ASA) presenteert BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing om motorrijden eenvoudiger en comfortabeler te maken. Geheel in lijn met het motto ‘simplify your ride’ komt de rijervaring nog meer op de voorgrond door de automatisering van de koppelingsbediening en het schakelen, zonder dat de emotioneel belangrijke dynamiek van het schakelproces verloren hoeft te gaan.
De geautomatiseerde schakelassistent maakt indruk met een slim functioneel ontwerp waarbij het koppelen en schakelen van de zesversnellingsbak wordt geautomatiseerd via twee elektromechanische actuatoren, wat het grootste verschil met een conventionele schakelassistent vertegenwoordigt. Er is geen handhendel nodig voor handmatige bediening van de koppeling. Starten, stoppen en manoeuvreren wordt de eenvoudigste oefening met de geautomatiseerde schakelassistent.
Bovendien wordt het daadwerkelijke rijden met de automatische schakelassistent belangrijker dankzij snelle, snelheids- en belastingsafhankelijke schakelsequenties en de daaruit voortvloeiende nauwkeurige schakelwisselingen. De bestuurder wordt ontlast, wat leidt tot nog meer plezier in het motorrijden. Bovendien zorgt de geautomatiseerde schakelassistent voor een nog directere verbinding met de krachtige boxermotor, omdat de nauwkeurige bediening van de koppeling het rijplezier nog gemakkelijker regelt via de gasgreep en de versnellingspook.
In de ‘M’-schakelmodus kan er net als voorheen met de voetpedaal worden geschakeld, zodat de bestuurder de gewenste schakeltijd kan bepalen.
In schakelmodus “D” laat de automatische schakelassistent zijn volledige capaciteiten zien. De schakelpunten worden automatisch via de motorbediening geselecteerd. In zowel de “M”- als de “D”-modus profiteert de bestuurder van perfect uitgevoerde schakelovergangen met een zachte onderbreking van de tractie. Het resultaat is een efficiënte acceleratie van de motorfiets en een verhoogde rijstabiliteit. Bij het opschakelen wordt bijvoorbeeld de schakelruk die optreedt bij een klassieke handgeschakelde versnellingsbak met handmatige koppeling en daarmee het risico dat bestuurder en voorpassagier in contact komen met de helm grotendeels geëlimineerd.
Ook het terugschakelen volgt het principe om het schakelproces zo harmonieus mogelijk uit te voeren en zo weinig mogelijk verstoring van het chassis te veroorzaken. Om een perfect schakelgedrag in de betreffende rijsituatie te garanderen, worden aan de verschillende rijmodi specifieke kenmerken van de automatische schakelfunctie toegewezen. In combinatie met de adaptieve cruise control of de frontale botsingswaarschuwing kan de toekomst van het motorrijden worden ervaren door de functies met elkaar te verbinden.
Nieuwe rijervaring door de automatisering van de bediening van de koppeling en de versnellingspook.
In moeilijke rijsituaties wordt veel concentratie besteed aan het bedienen van de koppelingshendel en de gasdraaigreep. Ook als u met bagage reist en eventueel met z’n tweeën, worden er middelen ingezet om de koppeling en de versnellingspook te bedienen. Met de geautomatiseerde schakelassistent behoudt de bestuurder in elke rijsituatie de controle over de aandrijving en heeft hij meer vrijheid. De reis wordt ontspannener en intensiever beleefd – voor meer rijplezier.
De krachtige boxermotor maakt het starten dankzij de geautomatiseerde koppelingsbediening bijna speels, bijvoorbeeld op hellingen, wat zich ook loont door een betere voertuigcontrole off-road of op lastige ondergrond.
Als u voor de geautomatiseerde schakelmodus “D” heeft gekozen, krijgt rijplezier een andere betekenis. Optimaal gekozen schakelingen zorgen voor een nieuw rijgevoel met een intensere rijervaring. De juiste versnelling wordt automatisch toegewezen aan de individuele voortstuwingswens, wat afhankelijk van de rijmodus resulteert in een harmonieus en uiterst vloeiend rijgedrag.
Elektromechanische actuatoren voor koppeling en versnellingspook in combinatie met geavanceerde elektronische besturing.
De Automated Shift Assistant is de logische en technische ontwikkeling van de BMW Motorrad Shift Assistant Pro. Twee elektronisch gestuurde elektromechanische actuatoren bedienen de koppeling en de versnellingspook, waardoor gemakkelijk starten en automatisch schakelen mogelijk is. Het schakelverzoek van de bestuurder wordt naar de besturing verzonden via een schakelhendelsensor die wordt bediend door de conventionele voetschakelhendel. Extra sensoren bepalen de snelheid van de ingaande as van de transmissie en de positie van de koppeling. Deze waarden worden doorgegeven aan de TCU-regeleenheid (Transmission Control Unit), die nauw verbonden is met de motorbesturing, voor het modelleren en besturen van de koppeling, het regelen van de schakelbediening en statuscontrole.
De koppeling wordt bediend via een elektromechanische actuator in combinatie met een hydraulisch systeem met een directe hydraulische verbinding tussen de koppelingshoofd- en hulpcilinders. De actuator regelt de benodigde koppelingsslip, bedient de koppeling bij het schakelen en opent deze bij het stoppen.
In de handmatige schakelmodus “M” kan de bestuurder de schakelhendel op de gebruikelijke manier in de gewenste richting bedienen. Als de snelheid in de gewenste doelversnelling binnen de maximale of minimale snelheid ligt, wordt het schakelproces onmiddellijk uitgevoerd. Als de snelheid onder een versnellingsafhankelijke minimumsnelheid komt, wordt er automatisch teruggeschakeld, ook in de handmatige modus. Dit voorkomt dat de motor afslaat.
In schakelmodus “D” worden de schakelhandelingen automatisch uitgevoerd, afhankelijk van de rijmodus, snelheid, gasklepstand en hellingshoekparameters. De schakelprocessen vinden plaats in overeenstemming met de rijsituatie en dynamische eisen.
De voordelen van de Automated Shift Assistant (ASA) samengevat:
· Volledige eliminatie van koppelingsbediening door de bestuurder.
· Dynamisch en comfortabel schakelen voor een nog betere motorervaring.
· Keuze tussen handmatige en automatische schakelpuntselectie.
· Automatische aanpassing van het schakelgedrag aan de dynamische eisen van de bestuurder in automatische modus D.
· Elk mogelijk afslaan van de motor als gevolg van ongunstige schakelprocessen wordt voorkomen.